Tilbake til oversiktsside
Rekrutteringsbloggen
23
.
07
.
1974
Analyse av personalbehov ved en oppsigelse

Spar penger – unngå nyrekruttering!

"Hjelp – Lise skal slutte! Hvor har vi stillingsbeskrivelsen fra sist?» Dette er en vanlig tilnærming når en ansatt slutter, men ikke alltid den smarteste.

Hjelp – vi blir en mindre på laget!

I en travel hverdag, med mange oppgaver som skal løses, korte frister samt krav fra styre og kunder er det fort gjort å bli varm i toppen – ikke minst når vi mister en ressurs. Som kjent blir vi mer irrasjonelle når hodet koker, får tunnelsyn og har lett for å kortslutte en prosess. Den enkle løsningen kan da lett bli å tenke rekruttering og stillingsannonse. Men, må vi virkelig kaste oss hodestups inn i en krevende rekrutteringsprosess når vi får en oppsigelse på bordet?

Begynn med analysen heller en løsningen!

Hva med heller å se på dette som en anledning til å analysere stillingsinnhold, organisering, fremtid og ulike løsningsalternativer? I og med at du har lest helt hit, er du heldigvis kjølig i toppen nå, og dermed fokusert på å foreta en mer analytisk tilnærming til den akutte situasjonen. Jo da, noen ganger er riktig løsning å erstatte den som slutter - men langt fra alltid. Det er dog mange vurderinger vi bør ta før vi beslutter oss for å rekruttere en ny medarbeider/leder, og kanskje kan mine tips hjelpe deg å spare både tid og penger.

Her følger noen spørsmål til hjelp i din analyse og kartlegging: 

  • Er nåværende organisering ideell, eller er tiden inne for justering av denne?
  • Hvordan forventer vi at arbeidsmengden i stillingen vil utvikle seg fremover?
  • Er behovet permanent eller midlertidig - trenger rollen virkelig å erstattes?
  • Finnes det aktuelle interne kandidater til stillingen?
  • Kan oppgavene fordeles på eksisterende ansatte (kapasitet)?
  • Har vi deltidsansatte (evt. flere) som kanskje heller ønsker seg heltid?
  • Hvis kortvarig behov:
    - Kan det løses med frivillig eller pålagt overtid?
    - Kan vi leie inn folk (bemanningsbyrå, management for hire etc.)?
    - Kan vi skyve på noe produksjon/ordre?
    - Kan prosjektansettelse være aktuelt?
  • Hva med ny ressurssparende teknologi?
  • Hva med outsourcing?
  • Har du faktisk økonomi (og mandat) til å ansette nå?  


Gjør en grundig vurdering av ovennevnte, sammen med andre som kjenner stilling og organisasjon godt, så begynner du i riktig ende og kan ta langsiktig riktige valg.
Skulle du allikevel lande på å sette i gang en rekrutteringsprosess, ja da vet du hvor jeg finnes ☺

Lykke til med analysen!

Linkedin - Din Rekruttering
DE SISTE ARTIKLENE FRA DIN REKRUTTERING
Rekruttering

Rekruttere selv eller benytte ekstern ekspertise?

Les mer...
Samarbeidspartner ved rekrutteringsprosessen

Lytt til erfarne fjellfolk – også når det gjelder rekruttering!

Les mer...
Analyse av personalbehov ved en oppsigelse

Spar penger – unngå nyrekruttering!

Les mer...
Rekruttering og feilansettelser

En feilansettelse koster deg fort en million! Her er tipsene for å styre unna fallgruvene.

Les mer...
Din Rekruttering AS - Logo
Besøksadresse:
Karl Johans gate 16, Oslo
Postadresse:
Tørnveien 2B, 0936 Oslo
+47 90 99 12 80
FacebookLinkedin
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Copyright © 2024 Din Rekruttering
Design & Programmering av Sanzero Designbyrå